Pvkul P3ncvri Untuk Pertahan Diri, Warga Emas Dit4han, Terdvduk S4yu Disebalik Tirai Besi

Seorang warga emas berusia 74 tahun di Demak, Indonesia telah dit4han pihak polis kerana did4kwa melakukan peng4niaya4n terhadap seorang p3ncvri.

K3s yang melibatkan lelaki itu bermula ketika dia men4ngkap seorang pemuda berusia 30-an yang sedang mencvri ikan di kolam yang dijaganya pada 7 September 2021 lalu.

Kolam ikan itu terletak di Desa Pasir, Kecamatan Mijen, Kabupaten Demak, Jawa Tengah, Indonesia. Kolam ikan tersebut juga difahamkan berada di kawasan yang jauh daripada penduduk.

“Pakcik itu memang penjaga kolam ikan di sana, dia juga tidur di pondok di situ. Pada 7 September sekitar jam 6.30 petang, pakcik itu telah men4ngkap p3ncvri di kolam tersebut,”kata Hariyanto, peguam dari LBH Demak Raya.

Pada awalnya lelaki yang hidup sebatang kara ini difahamkan telah menegur pencvri tersebut secara baik.

Namun, p3ncvri itu tidak dapat menerima tegvran tersebut dan terus meny3rang warga emas berkenaan menggunakan alat men4ngkap ikan yang dibawanya.

“Warga emas itu telah menjerit-jerit p3ncvri, tetapi tidak ada yang memberikan respon kerana jarak tempat itu dengan penduduk jauh. P3ncvri itu hendak meny3rang warga emas itu, kemudian warga emas berkenaan mengambil s3bit dan membaling ke arah p3ncvri itu untuk melindungi diri,”kata Hariyanto.

Menurut keterangan warga emas tersebut, bukan sekali kehilangan barang atau ikan di kolam yang dijanganya itu berlaku. Sebelum ini, kolam tersebut pernah kehilangan pam airnya.

“Sebelum ini, kolam ikan yang dijaga sering kehilangan barang. Semalam, p3ncvri telah berjaya men4ngkap hampir 20 kilogram ikan. Itulah sebabnya warga emas tersebut memilih untuk tidak berdiam diri lagi,”lanjutnya.

Setelah berg3lut dengan p3ncvri ikan itu, warga emas berkenaan kemudiannya melaporkan kejadian kecvrian tersebut kepada penduduk kampung. Dia juga mengakui telah memvkul m4ngsa dan menceder4kannya.

“Selepas itu, bercakap dengan penduduk bahawa telah berlaku kecvrian, p3ncvri itu telah dit1k4mnya. Kemudian pada sekitar pukul 11 malam itu juga, dia telah dibawa ke balai polis atas laporan berkenaan kejadian tersebut,” tambahnya.

Menurutnya, penahanan yang dilakukan oleh pihak polis merupakan suatu yang agak ket3rlaluan. Lebih-lebih lagi, k3s ini telah siap untuk diadili kerana fail tersebut telah dinyatakan P21 oleh pejabat pendakwa raya.

“Ianya agak lucu, tidak masuk akal apabila seseorang menangkap p3ncvri, melindungi dirinya dari anc4man yang dilakukan oleh p3ncvri tersebut, dip3nj4ra dan dihvkum,” tegasnya.

Haryanto berharap agar pegawai penguatkuasa dapat melihat kes ini dengan adil.

“Untuk berlaku adil, p3ncvri itu juga perlu dip3nj4ra kerana pen1puan, bukan hanya warga emas itu sahaja. Lebih-lebih lagi, dia melakukan perkara itu hanya untuk melindungi dirinya sendiri sahaja,” kata Haryanto.

Sehingga kini, Polis Demak serta Pejabat Pendakwa Raya Demak masih belum lagi memberikan maklumat lanjut berkenaan kes ini.

Sumber: Kumparan Via SK currentnews52

Perhatian! Pihak MAIBACA tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini. Ia adalah pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri

Dah Baca, Jangan Lupa Like, Komen Dan Share Page Media Portal Ya.

Jom sama2 join group ni.. Khas untuk sama2 kita share menu masing2..inshaAllah bermanfaat disana..TQ
Nak Join –> Klik Disini