‘Mak Call Tiada Yang Angkat’, Walau Mempunyai 9 Orang Anak, Akhirnya Mak Pergi Sendiri

‘Mak Call Tiada Yang Angkat’, Walau Mempunyai 9 Orang Anak, Akhirnya Mak Pergi Sendiri

Dari kita kecil kita lahirkan dan dijaga dengan kasih sayang yang tidak ada bandingnya oleh ibu dan ayah. Dengan mereka memastikan tiada secalit pun kesan calar di tubuh kita.

Tetapi bila sudah menjelang dewasa dan mak ayah pula naik usia tua, adakah kita membalas jasa dan bakti mereka pula? Sanggupkah kita mengorbankan nyawa kita untuk menjaga mereka pula? Sanggupkah kita menjaga makan minum oakai mereka pula dengan sebaiknya?

Bukan anak lelaki sahaja perlu dipertanggungjawabkan dan tidak benar anak perempuan terlepas dari menjaga ibu bapa yg sakit. Disebabkan anak lelaki sahaja yg disebut

‘wajib’ menjaga ibu ayah yg sakit, maka tugasan itu seterusnya diserahkan pula kepada menantu perempuan untuk menjaganya. Ini sama sekali tidak benar.

Seandainya yg sakit itu ialah ibu bapa kandung isteri, maka isteri berhajat menjaganya, suami tidak boleh menghalang, bahkan suami tersebut perlu sama membantu dan menyediakan kemudahan untuk sama2 menjaga.

Hal ini kerana apabila seorang perempuan berkahwin , dirinya dan segala yg dibawanya adalah di bawah tanggungjawab suaminya termasuk nafkah ibu bapa isteri( jika mereka org susah/ perubatan) perlu ditanggung menantu lelaki tadi menurut kemampuannya.

Justeru tidaklah perlu dikhuatiri ibu bapa yg ada anak2 perempuan sahaja, maka anak2 perempuan tadi akan ikut suami lalu ibu bapa yg tua ini akan terabai. Kerana menantu lelaki tadi wajib

bertanggungjawab penuh atas kedua ibu bapa isterinya. Di sinilah pembelaan Allah terhadap semua ibu bapa dan tidak terkecuali samada ia ibu bapa kandung atau pun ibu bapa mertua.

Mungkin kisah yang dikongsikan Salehuddin Morktaruddin di Facebook ni akan membuka mata kita semua, sama ada layak atau tidak kita digelar sebagai anak.

Bila aku tanya mana anak makcik tak de ke,dia jawab anak 9 orang tapi call semua tak jawab

Ini kisah Makcik Zahrah

Aku terkilan dan sedih tengok makcik Zahrah ni datang Hospital Kuala Lumpur seorang diri. Bila aku tanya mana anak makcik tak de ke, dia jawab anak 9 orang tapi call semua tak jawab

Aku cuba call anak dia sorang ini jawab dan aku harap anak dia akan datang segera untuk bantu Mak dia.

Kepada kawan2 saya dalam ini if sapa kenal makcik Zahrah stay Bangsar tolong bagi tahu family dia ye. Sebab makcik ini nak kena warded tp dia seorang diri. Kesian dan sedih aku tengok makcik itu seorang diri.

Bila aku tengok makcik ini, aku terbayangkan if itu adalah Mak aku

Betul lah orang kata ibu bapa boleh jaga 10 orang anak, tapi 10 orang anak tu belum tentu boleh jaga ibu dan bapa

Mimbarraudhah: Semoga macik ini dipermudahkan segala urusannya dunia akhirat. Semoga ada yang baik hati menolong macik ni. Semoga Allah SWT mengangkat darjat macik ini.

Sumber: I Muslim Network via mimbarraudhah

Perhatian! Pihak MAIBACA tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini. Ia adalah pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri

Dah Baca, Jangan Lupa Like, Komen Dan Share Page Media Portal Ya.

Jom sama2 join group ni.. Khas untuk sama2 kita share menu masing2..inshaAllah bermanfaat disana..TQ
Nak Join –> Klik Disini