10 BFF bergeg4s balik kampung, mahu iring sahabat yat1m piatu pulang ke negeri abadi – “Kami dah janji sus4h senang sampai m4ti”

AKRAB seperti saudara k4ndung, pastinya rasa sed1h kehilangan insan yang bergel4r sahabat baik tidak dapat diungkap dengan kata-kata.

Begitu juga dengan k1sah pemuda ini apabila rakan karib yang sudah dikenali sejak hampir sedekad lalu, m4ut dalam satu kemal4ngan trag1s pada 10 Januari lalu.

Mengimbas kembali ins1den berkenaan, pemuda yang hanya mahu dikenali sebagai Mohd Mustaqin berkata, dunianya seperti gelap gel1ta sebaik sahaja menerima mesej daripada rakan lain menerusi aplikasi grup WhatsApp yang memaklumkan sahabat baik mereka, Hafizan Hakim Mohd Asri, 23, meningg4l dun1a akibat kemal4ngan.

“Waktu dapat chat tu lingkungan pukul 8 pagi sebelum saya nak pergi bern1aga. Sampai tempat n1aga saya baca chat, saya t4k percaya.

“Saya call ‘Beradek’ semua. Diaorang cakap betul berita tu. Terus saya tutup kedai. Dari Rembau, Negeri Sembilan sampailah ke H0spital Melaka, saya tak berhenti menang1s.

View this post on Instagram

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

“Kawan-kawan yang duduk Shah Alam pun semua datang ke Melaka nak tengok arw4h buat kali terakhir,” ujar pemuda berusia 23 tahun ini kepada mStar.

Senang dikenali sebagai Mustaqin, pemuda ini berkata arw4h sahabatnya ditimpa kemal4ngan sewaktu dalam perjalanan pulang ke rumah dari tempat kerja.

“Arwah kemal4ngan kerana langg4r kereta yang buat pusingan U. Dia baru balik kerja waktu itu. Kereta tu sal4h sebab ‘u-turn’ dekat d0uble line.

“Saks1 cerita arw4h dah ny4wa-ny4wa ikan dekat tempat kejadian, sebelum meningg4l dun1a tak lama kemudian.

Mustaqin (kiri) mengenali arw4h sahabat baiknya sejak di bangku sekolah menengah.

“Masa arw4h nak balik kerja, dia sebenarnya baru nak bel1kan adik dia motor. Buat masa ini, k3s arw4h sedang berjalan lagi,” katanya sambil menambah, arw4h dikebum1kan di Tanah Perkubvran Tanah Merah, Sungai Rambai, Melaka.

Berk0ngsi mengenai sahabat baiknya itu, Mustaqin yang menjalankan b1snes makanan di Rembau berkata, arw4h merupakan seorang yang tidak l0kek dan langsung tidak berkira dengan rakan-rakan.

“Arw4h baik sangat, suka bel4nja makan, baju dan macam macam lagi. Arw4h akan pentingkan nenek, adik-adik dan kawan kawannya.

“Arw4h anak yat1m piatu. Dari kecil lagi ibu bapa arw4h dah meningg4l dunia. Tak pasti umur arw4h berapa masa tu. Arw4h dengan dua adiknya dibesarkan oleh nenek dan makcik mereka.

“Dua adik arw4h sedang menuntut di Kolej Vokasional Rembau dan Kolej Vokasional Merlimau,” katanya lagi.

Bercerita lebih lanjut mengenai persahabatan mereka, Mustaqin berkata dia mengenali arw4h sejak menuntut di sekolah menengah.

Sahabat baik dan kenalan arw4h memberikan pengh0rmatan terakhir sehingga pr0ses pengebum1an.

“Kami ada gr0up nama ‘Beradek’. Kami semua dah janji, sus4h senang sampai m4ti kami akan bersama sampai bila-bila.

“Ada 11 orang semua dalam Beradek termasuk saya dan arw4h… kami semua kenal sejak sekolah menengah. ‘Beradek’ ni singkatan kepada ‘adik beradik’.

“Kalau rindu, kami sedek4hkan Al-Fatihah untuk arw4h. Khamis malam jumaat kami bacakan Yassin. Kepada yang di lu4r sana ada kawan atau sahabat, buatlah mereka macam adik beradik sendiri.

“Jangan berkira. Kawan-kawan kita kalau sus4h, macam mana sekali pun cuba tol0ng… jangan aba1kan,” ujarnya lagi.

Sumber : mStar via merpatiputeh

Perhatian! Pihak MAIBACA tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini. Ia adalah pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri

Dah Baca, Jangan Lupa Like, Komen Dan Share Page Media Portal Ya.

Jom sama2 join group ni.. Khas untuk sama2 kita share menu masing2..inshaAllah bermanfaat disana..TQ
Nak Join –> Klik Disini